ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Se apropie cu pași repezi primele raportări DAC6. Cum ar trebui companiile să se pregătească?

08 Decembrie 2020   |   Andreea Mitiriță, Partener și Florin Rizea, Manager - PwC România

Deși luna decembrie este de obicei aglomerată pentru contribuabili, ar fi recomandabil ca societățile să demareze (dacă nu au făcut-o deja) procesul de analiză a tranzacțiilor transfrontaliere inițiate începând cu 25 iunie 2018, pentru a identifica eventuale aranjamente raportabile.

 
 
Primele termene de raportare privind cerințele DAC6 (Directiva privind raportarea aranjamentelor transfrontaliere) vor fi în ianuarie și februarie 2021, după ce guvernul a decis să le amâne cu șase luni, prin ordonanță de urgență, ca urmare a dificultăților cu care se confruntă instituțiile financiare, consultanții fiscali și autoritățile fiscale din cauza situației generate de COVID-19.

Deși luna decembrie este de obicei aglomerată pentru contribuabili,  ar fi recomandabil ca societățile să demareze (dacă nu au făcut-o deja) procesul de analiză a tranzacțiilor transfrontaliere inițiate începând cu 25 iunie 2018, pentru a identifica eventuale aranjamente raportabile. Totodată, având în vedere că începând cu 2021 aranjamentele noi vor trebui raportate într-un termen de doar 30 de zile, o a doua recomandare este pregătirea unei proceduri interne DAC6, care să ajute la delimitarea tranzacțiilor raportabile de cele neraportabile în timp util. În continuare, vom trece în revistă pe scurt aspectele relevante ale raportărilor DAC6.

Ce este DAC6?

Directiva europeană privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (Directiva 2011/16/UE, cunoscută ca DAC6), implementată în Codul de Procedura Fiscală, prevede că aranjamentele transfrontaliere ce cuprind cel puțin unul dintre semnele distinctive enumerate în anexa Directivei vor trebui raportate către autorități.

Cei obligați să raporteze sunt intermediarii (de ex. consultanți, avocați), definiți în Directivă ca fiind persoanele care proiectează, comercializează, organizează, pun la dispoziție în vederea implementării, gestionează implementarea respectivelor aranjamente transfrontaliere sau care oferă asistență în legătură cu acțiunile menționate. Atenție însă, în cazul în care intermediarul este exceptat de la raportare potrivit prevederilor privind confidențialitatea față de client, obligația de raportare revine altui intermediar implicat sau chiar contribuabilului (dacă alt intermediar nu există).

Când raportăm?

Termenele de raportare sunt următoarele:

        28 februarie 2021 pentru aranjamentele al căror prim pas în implementare a fost efectuat în perioada 25 iunie 2018—30 iunie 2020;

        31 ianuarie 2021 pentru aranjamentele raportabile puse la dispoziție în vederea implementării, pregătite pentru implementare sau al căror prim pas în implementare este făcut în perioada în perioada 1 iulie 2020—31 decembrie 2020;

        30 aprilie 2021 - data până la care intermediarii trebuie să întocmească primul raport în cazul aranjamentelor comercializabile;

        30 aprilie 2021 - data la care A.N.A.F. comunică prin intermediul schimbului automat primele informații;

        Aranjamentele inițiate începând cu 1 ianuarie 2021 vor trebui raportate în termen de 30 de zile.

Ce urmează?

ANAF lucrează în prezent la elaborarea formularului specific prin intermediul căruia intermediarii/contribuabilii vor declara aranjamentele raportabile. De asemenea, ANAF intenționează să publice în scurt timp un ghid de aplicare a DAC6, ce se așteaptă să conțină aspecte practice, explicații și să aducă mai multe clarificări cu privire la prevederile Directivei.

Așteptăm cu interes publicarea formularului și sperăm că autoritățile să includă cât mai multe lămuriri și detalii în legătură cu aplicarea acestor prevederi în ghidul DAC6.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 8050 / 9633
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    PNSA, alături de un sindicat de bănci românești și internaționale cu privire la acordarea unei facilități de credit în valoare de aproximativ 173 milioane de dolari firmei Black Sea Oil & Gas. Ce avocați au fost implicați în finanțare
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
    Schoenherr, alături de M Core în achiziția Focșani Shopping Centre de la KBC Bank. Markus Piuk (partner) a coordonat echipa
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
    Cariere în Drept | De vorbă cu Andra Mălina Stroe, șefă de promoție a generației care și-a finalizat studiile în 2022, urmărind mai apoi o carieră în magistratură: ”Dacă te-ai ridicat la înălțimea sarcinilor în timpul facultății, este imposibil să nu reușești în a avea o carieră de succes. Înveți de la cei mai buni și ești coleg cu cei mai buni”
    LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
    Women Lawyers | Să fii femeie în lumea avocaturii de business de astăzi înseamnă atât provocări, cât și oportunități semnificative. Dana Bivol (Partener): ”Alături de ceilalți colegi parteneri am reușit să creăm o firmă cu un brand puternic, recunoscut pentru expertiza sa, atât pe plan local, cât și internațional. Popescu & Asociații oferă un mix ideal de oportunități profesionale, mediu de lucru pozitiv și resurse pentru dezvoltare personală și profesională”
    Proiectul eșuat de lobby, prin care liderii Alianței pentru Unirea Românilor ar fi beneficiat de o întâlnire și o ședință foto cu Donald Trump la reședința din Mar-a-Lago (Florida) se lasă cu un proces în SUA. Pretenții de 4,6 mil. USD pentru că șefii partidului AUR nu s-au întâlnit cu înalți oficiali americani, peste Ocean
    Rising Stars | Raluca Biță, unul dintre cei mai buni studenți ai generației sale, a ales să profeseze în sfera Dreptului financiar-bancar în echipa Filip & Company: ” Una dintre principalele mele așteptări a fost să găsesc un mediu care să mă stimuleze intelectual și să-mi ofere ocazia de a rezolva probleme complexe și am întâlnit exact asta. Fiecare caz aduce provocări unice, care necesită o combinație de cunoștințe juridice, gândire critică și creativitate în găsirea celor mai bune soluții pentru clienți”
    OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
    Filip & Company asistă NextUp Solutions în procesul de vânzare către Symfonia. Andreea Bănică (counsel): ”Tranzacția confirmă încă o dată că ecosistemul tech românesc este suficient de matur pentru a atrage interesul unor jucători internaționali serioși”
    Filip & Company asistă Conversion Marketing, parte a grupului eMAG, la transferul activității Profitshare către 2Performant
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...