ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Reglementări fiscale noi pentru casele de marcat electronice – avantaje și neclarități

20 Iulie 2020   |   Ana Petrescu, Senior Manager, Taxe Directe, și Robert Ionescu, Consultant Senior, Taxe Directe, Deloitte România

Măsura propusă vine în avantajul contribuabililor vizați, pentru că, astfel, vor reuși să își recupereze o mare parte din costurile pe care le-au avut cu casele de marcat electronice, însă va avea nevoie de clarificări suplimentare pentru o aplicare corectă și în beneficiul celor vizați.

 
 
Conectarea caselor de marcat electronice la sistemul informatic al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pare a intra în linie dreaptă, după adoptarea celui mai recent Ordin comun al Ministerului Finanțelor și ANAF care prevede procedura și termenele până la care contribuabilii sunt obligați să se conecteze. În același timp, se dorește și schimbarea tratamentului fiscal pentru costurile cu casele de marcat electronice, pe care contribuabilii au fost obligați să le achiziționeze încă din 2018. În noua variantă, costul cu casele de marcat urmează să fie recuperat direct din impozitul pe profit datorat. Măsura este una benefică pentru cele mai multe companii, dar în mod deosebit pentru cele care sunt obligate, prin natura activității, să dețină multe case de marcat: marii comercianți, benzinării, farmacii etc.


Este neclar, însă, cum se va corela noua prevedere cu cele deja existente, atât din punct de vedere contabil cât și fiscal.

Cel mai recent proiect de lege pe acest subiect, care modifică atât Codul Fiscal, cât și legea privind impozitul specific unor activități, oferă contribuabililor dreptul de a accesa un credit fiscal (reducere a impozitului pe profit/ pe veniturile microîntreprinderilor/specific) pentru casele de marcat electronice achiziționate începând din 2018 (momentul în care autoritățile au impus această obligativitate) până în prezent. Creditul fiscal poate fi utilizat pe o perioadă de șapte ani.

Proiectul a fost adoptat în Parlamentul României, fiind trimis la președinție spre promulgare și va intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial.

Neconcordanțe cu reglementările în vigoare

Măsura este, așadar, benefică în special pentru marii comercianți care au avut costuri semnificative cu schimbarea caselor de marcat. Practic, după intrarea în vigoare a noilor prevederi, contribuabilii își vor putea recupera aceste costuri direct din impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat.
Totuși, în cazul contribuabililor plătitori de impozit pe profit, apar semne de întrebare cu privire la modul în care se corelează aceste noi prevederi, din punct de vedere contabil și fiscal, cu cele deja existente, având în vedere că noile case de marcat se înregistrează în contabilitate ca mijloace fixe și se amortizează lunar. În proiectul trimis la promulgare se precizează faptul că întregul cost de achiziție va fi considerat nedeductibil, urmând a fi recuperat din impozitul pe profit datorat. Rămâne deci de analizat cum se va aplica această facilitate, dacă amortizarea caselor de marcat se va mai putea deduce sau nu.

De asemenea, trebuie să se țină cont și de faptul ca unii contribuabili au beneficiat deja de un stimulent fiscal pentru achiziția noilor case de marcat, prin intermediul facilității privind profitul reinvestit. Se vor putea cumula cele două facilitați? Daca nu, cum se va alege facilitatea aplicabilă pentru fiecare companie?

Cum vor aplica prevederea microîntreprinderile?

În ceea ce privește plătitorii de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, proiectul prevede faptul că, pentru casele de marcat deja achiziționate, costul cu acestea se scade din impozitul datorat pentru trimestrul IV din anul 2020. Totuși, se precizează obligația de a include aceste costuri și în baza impozabilă, la care se va aplica o cotă de impozitare de 1% sau 3%. În ceea ce privește casele de marcat achiziționate după intrarea în vigoare a legii, costul acestora se recuperează din impozitul datorat pentru trimestrul în care au fost puse în funcțiune, fără a avea obligația de a include costul acestora în baza impozabilă.

De aceste prevederi urmează să beneficieze și contribuabilii obligați la plata impozitului specific, cum ar fi cei din industria ospitalității.

În concluzie, măsura propusă vine în avantajul contribuabililor vizați, pentru că, astfel, vor reuși să își recupereze  o mare parte din costurile pe care le-au avut cu casele de marcat electronice, însă va avea nevoie de clarificări suplimentare pentru o aplicare corectă și în beneficiul celor vizați.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 8722 / 9603
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
    Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
    Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
    LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
    Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
    GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
    Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
    Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
    OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
    PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
    Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
    Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...