ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Raportarea SAF-T privind Activele: Clarificări de ultimă oră aduse de ANAF

29 Mai 2023   |   Izabela Stoicescu, Senior Manager PwC România

Contribuabilii vor trebui să verifice dacă modul lor de construcție a declarației SAF-T de active este aliniat cu așteptările ANAF, pentru a evita neconcordanțe majore și întrebări din partea autorităților și/sau pentru a pregăti o declarație rectificativă finală. Conform legii, contribuabilii pot rectifica declarațiile de SAF-T depuse fără a fi sancționați.

 
 
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a republicat recent pe site-ul oficial schema SAF-T (Standard Audit File for Tax), acompaniată de un document dedicat modulului de active, care cuprinde clarificări utile în pregătirea acestei declarații anuale. Termenul oficial de depunere a declarației SAF-T D406 privind activele este același cu termenul de depunere a situațiilor financiare pentru anul aferent, respectiv 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, se arată într-un material de opinie primit la redacție, semnat de Izabela Stoicescu, Senior Manager PwC România.

Pe baza acestor clarificări, contribuabilii vor trebui să verifice dacă modul lor de construcție a declarației SAF-T de active este aliniat cu așteptările ANAF, pentru a evita neconcordanțe majore și întrebări din partea autorităților și/sau pentru a pregăti o declarație rectificativă finală. Conform legii, contribuabilii pot rectifica declarațiile de SAF-T depuse fără a fi sancționați.


Cele mai importante explicații oferite de ANAF vizează semnul sumelor incluse în secțiunea 2.12 Assets, respectiv 4.5 Asset Transactions, cât și de modalitatea de reconciliere cu balanța contabilă anuală. De asemenea, este dat un exemplu de completare a declarației pentru contribuabilii care au avut reevaluări de mijloace fixe în anul 2022.

De menționat este și faptul că, pe 10 mai 2023, ANAF a publicat în schema SAF-T un “Catalog privind clasificarea și durata normală de funcționare ale mijloacelor fixe”, la sfârșitul căruia se poate găsi clasificarea terenurilor și a activelor necorporale.

În mod cert, era o nevoie stringentă pentru lămuriri suplimentare în privința raportării activelor în declarația SAF-T, explicațiile din schemă și răspunsurile oferite în trecut la întrebări fiind considerate de contribuabili prea abstracte și insuficiente pentru a fi siguri că vor avea o raportare corectă.

Rămâne totodată să fie găsită o cale mai ușoară de a pregăti declarația SAF-T privind activele, fără efort manual, fiind de ajutor poate chiar o simplificare din partea autorităților (de exemplu, modificarea câmpului “TransactionID” din secțiunea 4.5 AssetTransactions ca fiind opțional). Rareori toate datele solicitate de ANAF pentru raportarea SAF-T privind activele sunt regăsite ca atare în sistemele ERP.

De precizat că această raportare se efectuează doar pentru un an financiar întreg, astfel că marii contribuabili din valul doi de raportare, care au început raportarea lunară SAF-T în iulie 2022, nu au obligația de a depune această declarație pentru anul 2022.

Republicările repetate ale schemei SAF-T de către ANAF în ultimul an au fost bine-venite având în vedere că rezolvă aspecte punctuale care ies la iveală pe măsură ce raportările contribuabililor devin mai complexe și mai complete de la lună la lună sau pe măsură ce apar modificări în legislație care au impact asupra raportării SAF-T (de exemplu, au fost actualizate planurile de conturi, nomenclatorul de încadrări tarifare, etc.).

Apreciem că mai sunt aspecte de validat care vor fi cristalizate odată cu apariția unor situații noi în practică/specificații ERP noi sau a unui volum mai mare de date raportate.

Reamintim că Fișierul standard de control fiscal (Standard Audit File for Tax, SAF-T) reprezintă o obligație declarativă instituită în sarcina contribuabililor și reflectă standardul internațional pentru schimbul electronic de date contabile între societăți/organizații și autoritățile fiscale, conținând informații referitoare la datele contabile și fiscale ale contribuabililor.

Rolul principal al SAF-T este de a standardiza transferul de informații între autoritățile fiscale și contribuabili și implică raportarea periodică a unui set de informații care facilitează revizuirea de către autoritățile fiscale a operațiunilor desfășurate de contribuabili.



 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1793 / 9135
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Avocații Teis și Asociații întorc rezultatul anulării unei proceduri de achiziție publică în etapa reevaluării ofertelor
    Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
    Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
    Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
    VIDEO | Dicționar de arbitraj: Garanția la plata cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
    Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
    România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
    Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
    Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
    Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
    Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
    Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...