Obligațiile impuse de ANPC operatorilor economici pentru combaterea fenomenului de ”shrinkflation” au fost publicate, cu o serie de neclarități
25 Septembrie 2024
Cătălina Nacev (Avocat senior coordonator), Mihaela Ragea (Avocat senior) și Andreea Roșu (Avocat)Dispozițiile Ordinului nu definesc noțiunile utilizate în cuprinsul acestuia, generând astfel probleme de interpretare și aplicare.
Având în vedere că intenția reglementării este bună, apreciem că în această formă Ordinul nu va avea efectul pentru care a fost adoptat, acela de protejare a consumatorilor de fenomenul de ”shrinkflation”. ANPC a identificat o scădere a volumului sau a greutății unor produse preambalate, fără însă ca această scădere să se reflecte în prețul produselor și fără a schimba forma și prezentarea acestora. În opinia Autorității, acest fapt induce în eroare consumatorii cu privire la cantitatea produselor achiziționate.
Astfel, conform Ordinului, operatorii economici care comercializează la raft produse al căror volum sau a căror greutate s-a diminuat, păstrându-se însă ambalajul, forma și prezentarea, concomitent cu menținerea prețului de vânzare, au obligația de a semnaliza această modificare în același câmp vizual cu produsul, prin afișarea unui anumit text, la o anumită dimensiune și scris cu un anumit font, indicate în mod expres în Anexa la Ordin și de a menține această informare timp de cel puțin 30 de zile de la punerea la vânzare a produsului.
Cu toate că obligația instituită de actul normativ pare la prima vedere simplă, aceasta ridică multiple probleme de interpretare și aplicare pentru agenții economici.
Principalele probleme identificate
O primă problemă a acestui ordin este că informația trebuie prezentată doar în forma impusă de document, orice modalitate alternativă de semnalizare nefiind acceptată.
O a doua problemă identificată este aceea că dispozițiile Ordinului nu definesc noțiunile utilizate în cuprinsul acestuia, generând astfel probleme de interpretare și aplicare.
Astfel, nu este definită noțiunea de “produse destinate consumului în spații de vânzare”, dând naștere la multiple interpretări cu privire la categoria produselor pentru care se instituie obligația de informare, respectiv dacă se aplică celor consumate în spațiul de vânzare sau tuturor produselor preambalate comercializate.
Deși referatul de aprobare al Ordinului și Comunicatul ANPC fac referire la aplicabilitatea actului normativ în ceea ce privește toate produsele preambalate comercializate, respectiv atât cele alimentare, cât și cele nealimentare, iar Ordinul exclude în mod expres de la aplicabilitate doar produsele comercializate online, în cuprinsul actului normativ se face trimitere la o obligație de informare pentru comercializarea la raft a produselor destinate consumului în spații de vânzare, generând astfel confuzie.
Totodată, Ordinul precizează expres că va fi aplicat exclusiv în privința produselor pentru care s-a redus volumul sau greutatea, având însă ”prezentarea, ambalajul, forma, dar fără a se limita la acestea, identice”.
Rezultă, așadar, că în situația în care prezentarea sau ambalajul au fost modificate, prevederile Ordinului nu vor putea fi invocate.
O altă problematică de interpretare vizează perioada de timp în care operatorii economici au obligația informării consumatorilor asupra acestor aspecte. Din aceasta perspectivă Ordinul precizează că această obligație subzistă pentru o perioadă de cel puțin 30 de zile de la data punerii în vânzare la raft a produsului cu volum sau greutate redusă fără însă a indica în niciun fel dacă sau cum vor fi aplicate dispozițiile Ordinului pentru situații tranzitorii.
Mai mult, Ordinul instituie obligația de informare la momentul “oferirii spre vânzare” a unui produs preambalat al cărui volum sau a cărui greutate a fost redusă, fără ca noțiunile de “oferire spre vânzare” sau “punere în vanzare”, utilizate în cuprinsul Ordinului, să fie definite în considerentele acestuia sau prin OG nr. 21/1992, act normativ în completarea căruia a fost emis.
Astfel, dacă noțiunea de ”punere în vânzare” este înțeleasă ca fiind acțiunea de a oferi spre vânzare pentru prima dată produsul a cărui greutate sau al cărui volum au fost reduse, se poate aprecia că obligația de semnalizare a produsului al cărui volum sau greutate au fost deja reduse anterior intrării în vigoare a Ordinului, în condițiile menținerii prețului și care a fost comercializat pentru o perioadă de cel puțin 30 de zile anterior momentului intrării în vigoare a Ordinului, nu mai subzistă.
De asemenea, aplicarea în timp a obligației de informare pentru o perioadă de cel puțin 30 de zile dă naștere unor multiple interpretări și întrebări, respectiv dacă această obligație de informare subzistă doar pentru produsele a căror greutate sau volum s-a diminuat, puse la vânzare după intrarea în vigoare a Ordinului sau există și în cazul produselor puse la vânzare într-o perioadă mai mică de 30 de zile anterior intrării în vigoare a Ordinului.
Lipsa unei reglementări clare în această privință obligă la realizarea unei analize complexe din perspectiva principiului aplicării legii în timp și care poate conduce la aplicarea neuniformă a prevederilor legale, îngreunând totodată implementarea în practică a dispozițiilor actului normativ de către operatorii economici.
Care sunt sancțiunile?
O altă deficiență pe care o regăsim în modalitatea de reglementare a acestui Ordin, este lipsa indicării exprese a unei sancțiuni în cazul nerespectării de către operatorii economici a obligațiilor instituite prin acesta.
Având în vedere practica ANPC în situații similare, precum și faptul că Ordinul a fost adoptat în executarea OG 21/1992 privind protecția consumatorilor, respectiv a prevederilor art. 18-20 din acest act normativ, care reglementează obligația operatorilor economici de informare a consumatorilor cu privire la caracteristicile esențiale ale produselor, dorindu-se, practic, o completare a conținutului acestei obligații de informare, apreciem că sancțiunea ce va deveni incidentă pentru nerespectarea prevederilor acestui Ordin va fi aplicată în baza Ordonanței nr. 21/1992 pentru încălcarea contravențiilor prevăzute la art. 18-20, după caz.
Astfel, încălcarea Ordinului va constitui contravenție și va putea atrage sancționarea operatorilor economici atât cu amendă contravențională de la 1.000 de lei la 10.000 de lei, cât și cu măsura complementară a opririi temporare de la comercializare a produselor cu abateri de informare până la remedierea deficiențelor sau, în cazuri extreme, chiar cu măsura complementară a închiderii temporare a unității pe o perioadă de cel mult 6 luni.
Având în vedere faptul că dispozițiile art. 18-20 din OG 21/1992 reglementează obligații de informare distincte, cu elemente materiale distincte, ce cad în sarcina unor operatori economici distincți, credem că această modalitate de stabilire a sancțiunii aplicate și a textului de lege incident încalcă atât principiul legalității, cât și principiul individualizării sancțiunii, consacrat la art. 1 din OG 2/2001.
Ordinul va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, respectiv în data de 10 octombrie 2024, oferind timp operatorilor economici pentru adaptarea și conformarea la noile cerințe.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 238 / 9123 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Arbitrajul ICSID cerut de 15 firme și 28 de persoane fizice din 7 țări, care care cer compensații pentru tratamentul aplicat de autoritățile române, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 213 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
Filip & Company asistă Credit Europe Bank România în fuziunea transfrontalieră cu Credit Europe Bank NV | Partenerele Alexandra Manciulea și Eliza Baias au coordonat echipa. Modificarea semnificativă a cadrului legislativ pe parcursul pregătirii acestei fuziuni a adăugat complexitate proiectului, spun avocații
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
Filip & Company a asistat grupul Qemetica în vânzarea activelor aferente producției de sodă calcinată și silicați de sodiu din România. Partenerii Alexandru Bîrsan și Eliza Baias au coordonat echipele
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...