Noile reguli aplicabile achizițiilor derulate de societățile private care obțin finanțare din Fondul pentru Modernizare simplifică procedurile de achiziții
19 Decembrie 2024
Sonia Voinescu (Avocat Senior Coordonator) și Crina-Anastasia Petrache (Avocat Colaborator) - D&B David și BaiasAutorii prezintă principalele îmbunătățiri pe care le-am regăsit în Îndrumarul metodologic privind modul de lucru pentru beneficiarii privați finanțați din Fondul pentru Modernizare care nu au obligația respectării prevederilor legale aplicabile în domeniul achizițiilor publice / sectoriale (Îndrumarul achizițiilor FM):
În cele ce urmează, vom prezenta principalele îmbunătățiri pe care le-am regăsit în Îndrumarul metodologic privind modul de lucru pentru beneficiarii privați finanțați din Fondul pentru Modernizare care nu au obligația respectării prevederilor legale aplicabile în domeniul achizițiilor publice / sectoriale (Îndrumarul achizițiilor FM):
● Clarificarea adusă cu privire la sfera de aplicabilitate a Îndrumarului achizițiilor FM
Una dintre problemele intens dezbătute în aplicarea regulilor de achiziții incidente în contextul finanțărilor din PNRR a vizat limitele materiale de aplicare. Mai precis, vechea reglementare nu preciza cu claritate dacă cerințele acesteia trebuiau respectate în privința procedurilor de achiziție pentru atribuirea contractelor de furnizare de produse, prestări de servicii sau execuție de lucrări care erau calificate drept cheltuieli neeligibile, aspect ce a condus la aplicarea neuniformă a regulilor în materie de achiziție printre beneficiarii de finanțare publică din PNRR.
Pe fondul acestor dificultăți, Îndrumarul achizițiilor FM clarifică situația în sensul aplicării regulilor sale în mod integral oricăror achiziții efectuate în contextul unui proiect finanțat din Fondul pentru Modernizare, exceptând acele proceduri de achiziție pentru atribuirea contractelor de furnizare, servicii sau lucrări care sunt considerate drept cheltuială neeligibilă.
● Clarificarea momentului de la care pot fi demarate achizițiile
Mai mult decât atât, Îndrumarul achizițiilor FM prevede expres faptul că beneficiarii privați pot derula proceduri de achiziții chiar anterior semnării contractului de finanțare prin se acordă sprijinul public din Fondul pentru Modernizare, însă doar după momentul depunerii cererii de finanțare, cu respectarea principiului demarării lucrărilor. Astfel, întârzierile în implementarea proiectelor cauzate de tergiversări ale procedurilor de achiziție vor fi evitate, deoarece beneficiarii privați vor putea derula aceste proceduri imediat după depunerea cererii de finanțare.
● Clarificarea pragurilor valorice aplicabile achizițiilor directe
În versiunea anterioară a legislației aplicabile achizițiilor private în contextul accesării unor măsuri de sprijin din PNRR, pragurile valorice pentru achiziții directe erau identice cu cele prevăzute în Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice. Îndrumarul achizițiilor FM derogă de la aceste praguri, menționând că o achiziție directă poate fi efectuată dacă valoarea estimată a achiziției este mai mică de 10.000 lei pentru produse sau servicii, respectiv 50.000 lei pentru lucrări.
● Măsuri de eficientizare a procedurii competitive
⇨ La demararea procedurii competitive, conform noului Îndrumar al achizițiilor FM, beneficiarii privați nu vor mai fi nevoiți să opteze pentru publicarea anunțului privind achiziția pentru atribuirea unui contract de furnizare, servicii sau lucrări pe o platformă online, fiind suficient să apeleze la pagina de internet proprie și/sau la un ziar de interes național sau local. Prin urmare, se pare că beneficiarii privați nu vor mai fi nevoiți să publice procedura competitivă pe o platformă similară cu actuala platformă PNRR (proiecte.pnrr.gov.ro).
⇨ Un element de noutate îl reprezintă clarificarea situației în care, ulterior publicării procedurii competitive, se constată că specificațiile tehnice menționate în cererea de finanțare nu mai sunt actuale. Îndrumarul achizițiilor FM admite actualizarea de către beneficiarul privat a specificațiilor tehnice din caietul de sarcini, în funcție de evoluțiile pieței, cu condiția ca acesta să păstreze indicatorii asumați în cererea de finanțare. De asemenea, Îndrumarul clarifică momentul de la care pot interveni astfel de modificări, adăugând că nu sunt permise modificări ale soluției tehnice anterior semnării contractului de finanțare.
⇨ Nu în ultimul rând, contestațiile ofertanților nemulțumiți de rezultatul unei proceduri competitive vor fi depuse direct la instanța competentă, fără a mai fi obligatorie notificarea intermediară a coordonatorului de investiții, scurtând astfel perioada de timp necesară soluționării căilor de atac împotriva rezultatului unei proceduri competitive.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 16 / 9092 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...