ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Măsuri de luat în calcul pentru repornirea și stimularea industriei auto

28 Aprilie 2020   |   Elena Geageac, Senior Manager Taxe Directe, Deloitte România

Dincolo de demararea proiectelor de mare infrastructură, benefice pentru întreaga economie, pentru industria auto mai pot fi dezvoltate o serie de pachete de măsuri specifice care să impulsioneze dezvoltarea sectorului.

 
 
Industria auto din România este, în prezent, printre cele mai afectate sectoare economice, având în vedere că producția de autovehicule a fost sistată de către cei doi mari producători din România imediat ce s-a instituit starea de urgență, cauzată de pandemia de COVID-19. În același timp, producătorii de componente auto, aflați în relații comerciale atât cu cei doi mari producători auto din România, cât și cu producători din afara țării, au redus și chiar au închis activitatea temporar. Ce măsuri sunt necesare pentru redresarea acestui sector cât mai rapid, având în vedere importanța sa în economia națională?

Automobile Dacia și Ford România, cei doi mari producători auto locali, au anunțat închiderea fabricilor în a doua jumătate a lunii martie, ceea ce cu siguranță se va reflecta în cifrele din lunile ce vor urma. Producția locală de autoturisme căpătase viteză în luna februarie 2020, cu o creștere anuală de aproape 8% față de aceeași lună a anului trecut, după un avans de aproximativ 3% pe parcursul anului 2019. Lunile viitoare, însă, cu siguranță vor diminua și poate chiar vor anula avantajul din primele două luni ale anului.


În plus, având în vedere și închiderea fabricilor auto în cea mai mare parte a țărilor europene, este cert că vom vedea scăderi semnificative și la nivelul producătorilor de componente auto.

Asociația Europeană a Producătorilor Auto (ACEA) estimează că, până în acest moment, la nivel european, măsurile luate în contextul pandemiei afectează aproximativ 1,14 milioane de angajați din domeniu, iar producția a pierdut peste două milioane de autovehicule. În România, estimarea, optimistă, a ACEA arată că sunt afectate cel puțin 20.000 de locuri de muncă, iar producția nerealizată se apropie de 69.000 de mașini.

Infrastructura de transport, provocarea trecută și viitoare

Repornirea industriei auto trebuie să preocupe în mod special autoritățile, având în vedere că acest sector livrează 37% din exporturile românești și concentra, înainte de criza COVID-19, peste 185.000 de salariați.
Companiile din domeniu au anunțat deja reluarea activității, chiar și parțial. Dacia și Ford au prezentat un calendar privind revenirea la normalitate, Continental România deschide gradual fabricile. Însă pierderile acumulate vor cântări greu în situațiile lor financiare.

Măsurile luate până în prezent de autorități pentru limitarea efectelor pandemiei par a fi fost benefice și pentru industria auto (în special măsura referitoare la susținerea șomajului tehnic de la bugetul de stat), însă va fi nevoie de suport suplimentar pentru a permite recuperarea pierderilor și revenirea industriei pe creștere. Măsurile necesare nu sunt neapărat impuse de pandemie, ci reprezintă, mai degrabă, solicitări mai vechi ale producătorilor din domeniu și amânate permanent de autorități.

Printre cele mai importante măsuri rămâne cea legată de dezvoltarea infrastructurii de transport, având în vedere că, din cauza situației precare în care se află drumurile naționale, producătorii auto pierd timp, bani și contracte importante, iar România pierde investiții consistente în domeniu în favoarea țărilor vecine. Dar aceste aspecte erau valabile și înainte de apariția COVID-19. Acum, cu atât mai mult, companiile din industrie vor avea nevoie de o infrastructură potrivită pentru a se redresa, a câștiga proiecte noi, a reangaja oamenii și chiar a spori numărul de angajați (putând lua în calcul și românii care se întorc în țară din economiile afectate) și, nu în ultimul rând, pentru a putea relua plățile de taxe și impozite la stat. Există exemple consacrate de urmat în această privință, cum ar fi cel al Germaniei, care, după război și criza care i-a urmat, a investit puternic în infrastructură și în industrie tocmai pentru a-și crea avantaj economic.
În mod particular, compania Ford România solicită de multă vreme realizarea drumului expres Craiova- Pitești, inclusiv centura ocolitoare a orașului Balș, iar Automobile Dacia așteaptă în mod deosebit autostrada Pitești-Sibiu. Însă infrastructura este necesară în întreaga țară, în special în zonele de est sau sud, care, astfel, ar putea atrage dezvoltarea de noi facilități de producție.

Facilități pentru industria auto

Dincolo de demararea proiectelor de mare infrastructură, benefice pentru întreaga economie, pentru industria auto mai pot fi dezvoltate o serie de pachete de măsuri specifice care să impulsioneze dezvoltarea sectorului. Printre acestea se pot regăsi măsuri de genul facilităților fiscale acordate în sectorul construcțiilor sau îmbunătățirea considerabilă a celor existente privind cercetarea-dezvoltarea. Astfel de pachete de măsuri sunt cu atât mai necesare cu cât țările din regiune acordă o atenție deosebită acestui sector prin stimulente fiscale, dar și alte ajutoare de stat (spre exemplu, Ungaria).

În plus, pachetele de măsuri adresate industriei auto trebuie să țină cont, dincolo de importanța industriei pentru economie, de faptul că forța de muncă din domeniu este una deja experimentată, atât la nivel mediu, cât și de top management.

Totodată, autoritățile trebuie să înceapă să gândească în perspectivă, să anticipeze trendurile din domeniu. Spre exemplu, să vină cu pachete de stimulare în contextul în care tendința de consum este deja direcționată către mașini electrice, iar producătorii, inclusiv cei de componente, ar putea fi din ce în ce mai interesați să își schimbe sau să își îmbunătățească liniile de producție pentru a fabrica elemente necesare mașinilor electrice. Astfel de pachete de stimulare (fiscale, granturi, ajutoare de stat etc.) s-ar putea orienta, cu precădere, tot spre zona cercetării-dezvoltării, cu atât mai mult cu cât trecerea la producția de mașini electrice (și de componente auto necesare acesteia) poate fi privită ca o activitate inovatoare. 

Schimbând sectorul, și anume de la producători la importatori și distribuitori auto, și având în vedere nevoia stringentă de a aduna bani la bugetul de stat, ar trebui tratată ca o prioritate fiscalizarea comerțului cu autovehicule second-hand – legislație există, rămâne doar să se pună în practică... Și poate nu doar ca efort singular al României, ci și al mai multor state membre UE. Soluții există, iar importanța strategică a industriei auto reclamă o atenție sporită din partea autorităților.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 8702 / 9289
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
    Solida Capital face prima tranzacție în România și anunță extinderea strategică pe piața din Europa Centrală și de Est | Cumpărătorul a fost asistat de Kinstellar, CMS a acordat consultanță vânzătorului pe aspecte fiscale și financiare, iar PNSA a fost alături de banca finanțatoare. Ce alți consultanți au fost implicați
    LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for an Associate ̸ Senior Associate
    Rising Star | Alexandra Iancu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai promoției 2022, a ales echipa ZRVP. ”Odată intrat în profesie, media de la facultate nu mai contează atât de mult, pentru că „examenele” din practică au alte criterii de reușită și este important să demonstrezi că te vei putea încadra în aceste criterii”
    Schoenherr anunță câștigătorii concursului de eseuri „law, sweet law‟
    Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
    Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2025” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și ȚZA, prezențe constante la gala premiilor, Mușat & Asociații intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a patra oară consecutiv
    GNP Guia Naghi și Partenerii îl promovează pe Tudor NACEV ca Partener coordonator al practicii Regulatory Pharma și Achiziții Publice. El a asistat clienți importanți în proiecte de anvergură
    Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
    Rising Stars | Bianca Bănățeanu, șef de promoție al seriei I a generației anului 2024 a decis să se îndrepte spre magistratură: ”Am ales să susțin probele de admitere la INM, după ce am oscilat de câteva ori între avocatură și magistratură. Sunt conștientă de responsabilitatea pe care o implică profesia de judecător, însă satisfacția pe care o simți atunci când știi că ai contribuit la înlăturarea unei situații de inechitate, la soluționarea unor probleme cu care oamenii se confruntă zi cu zi, mi se pare de neegalat”
    Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
    Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...