GenAI - reticență versus oportunitate: La ce se așteaptă liderii companiilor din România
15 Aprilie 2024 Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România
Doar unu din patru directori executivi din țara noastră afirmă că GenAI a fost adoptată în cadrul propriei companii în ultimele 12 luni și 18% spun că organizația și-a revizuit strategia în domeniul tehnologiei în contextul GenAI.
| |
Inteligența Artificială Generativă (GenAI) va schimba semnificativ modelele de afaceri, va intensifica concurența pe piață și va necesita abilități noi pentru cei mai mulți angajați. Aceasta este opinia majoritară a liderilor de companii din România, după cum ne arată sondajului PwC CEO Survey 2024, deși adoptarea și integrarea strategică a GenAI în companiile din România este încă limitată.
Doar unu din patru directori executivi din țara noastră afirmă că GenAI a fost adoptată în cadrul propriei companii în ultimele 12 luni și 18% spun că organizația și-a revizuit strategia în domeniul tehnologiei în contextul GenAI.
Observăm că așteptarea chiar și pe termen scurt este ca GenAI să le influențeze afacerile, însă nu sunt prea siguri cum anume și în ce măsură. Spre exemplu, 35% dintre liderii de companii din România consideră că, în următoarele 12 luni, GenAI va contribui la îmbunătățirea calității propriilor produse și servicii. Comparativ, 58% dintre executivii la nivel global estimează același lucru.
Doar unu din patru directori executivi din țara noastră afirmă că GenAI a fost adoptată în cadrul propriei companii în ultimele 12 luni și 18% spun că organizația și-a revizuit strategia în domeniul tehnologiei în contextul GenAI.
Observăm că așteptarea chiar și pe termen scurt este ca GenAI să le influențeze afacerile, însă nu sunt prea siguri cum anume și în ce măsură. Spre exemplu, 35% dintre liderii de companii din România consideră că, în următoarele 12 luni, GenAI va contribui la îmbunătățirea calității propriilor produse și servicii. Comparativ, 58% dintre executivii la nivel global estimează același lucru.
Dacă ne uităm la beneficiile pe care le preconizează, cei mai mulți mizează pe o eficientizare a propriului timp de lucru, pe o creștere a eficienței angajaților și o creștere a profitabilității. În ce privește impactul asupra forței de muncă pare că GenAI va duce la dispariția unor locuri de muncă, dar și la crearea unora noi: 57% estimează număr constant de angajați, 22% o reducere cu 5% sau mai mult și 10% o creștere.
Pe de altă parte, riscurile nu pot fi neglijate, fiind anticipată o amplificare a riscurilor de securitate cibernetică, dezinformare, dar și de răspundere legală și reputație.
Fără îndoială, în ultimul an GenAI a urcat în topul priorităților de pe agenda directorilor generali, însă rămâne de văzut în ce măsură organizațiile vor face pașii necesari pentru valorificarea beneficiilor acestei tehnologii.
Ce industrii și sectoare pot beneficia cel mai mult de GenAI?
Până în prezent, o mare parte din atenția acordată GenAI s-a concentrat pe identificarea reducerilor de costuri, mai degrabă decât pe oportunitățile de creștere. Acest lucru poate reflecta nesiguranța cu privire la potențialul deplin al tehnologiei, precum și un răspuns prudent la condițiile economice actuale. GenAI a cunoscut deja multe povești de succes, dar experimentarea și inovarea prin natura lor înseamnă și că, în multe cazuri, va eșua.
O analiză realizată de strategy&, departamentul de strategie al rețelei globale PwC, a identificat oportunitățile GenAI și a evaluat potențialul de schimbare într-o serie de industrii.
Industria farmaceutică, alături de sectorul bancar, media și tehnologia se numără printre sectoarele cu cele mai mari oportunități imediate de a crea valoare. Spre exemplu, în sectorul bancar și de asigurări, în care costurile de operare sunt ridicate, eficiența este cel mai frecvent menționat beneficiu legat de GenAI. Acest lucru contrastează cu sectorul farmaceutic și cel media, unde peste 50% din beneficii vor proveni din oportunitățile noi de creștere a veniturilor. În sectorul divertismentului și media (E&M), de exemplu, GenAI poate fi un instrument creativ puternic, ajutând la producerea de conținut, inclusiv text, imagini, audio și video. De asemenea, permite o personalizare mai profundă prin analiza comportamentelor și preferințelor publicului. Pe măsură ce calitatea, cantitatea și natura conținutului se schimbă, generând noi modele de prețuri și de implicare a clienților, modelele de afaceri vor fi perturbate în mod semnificativ. Acest lucru va afecta peisajul competitiv, deoarece costurile în scădere dau naștere unor noi jucători – în timp ce aceia care detin cea mai valoroasă proprietate intelectuală (PI) vor putea obține creștere de venituri și cotă de piață.
În toate industriile, majoritatea cazurilor de utilizare identificate până în prezent vor fi probabil adoptate cu ajutorul aplicațiilor GenAI ale unor terți sau vor fi integrate în platforme de afaceri precum ERP sau CRM. Valoarea cazurilor de utilizare personalizate, care utilizează date sau algoritmi privați, trebuie să fie evaluată din punct de vedere al beneficiilor financiare, deoarece acestea costă adesea mai mult pentru a fi create și pot ajunge mai greu pe piață.
Industriile cu o componentă puternică de cercetare și dezvoltare, precum și cele în care creativitatea și analiza datelor creează valoare au în acest moment exemple foarte convingătoare de utilizare a GenAI. Dar toate industriile, chiar și cele cu cazuri mai puțin iminente de investiții ar trebui să se pregătească pentru GenAI. Această pregătire se va transforma într-un avantaj competitiv pe măsură ce tot mai multe industrii vor fi perturbate de această tehnologie.
Înțelegerea implicațiilor strategice ajută la stabilirea și prioritizarea oportunităților prezentate de GenAI, care variază de la transformarea implicării clienților, creșterea productivității, îmbunătățirea competitivității și reducerea decalajului de digitalizare, până la optimizarea forței de muncă și a lanțurilor de aprovizionare. Tehnologia este testată în multe organizații, în mod formal și informal, dar companiile trebuie să își stabilească direcția și strategia, pentru că au nevoie de o infrastructură scalabilă și sigură.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1666 / 10274 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Avocații Schoenherr, alături de Allianz-Țiriac Asigurări în tranzacția de preluare a Campion Broker. Echipa, coordonată de Monica Cojocaru (partener) și Georgiana Bădescu (partener)
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Mușat & Asociații asistă cu succes asocierea DOGUS în adjudecarea și semnarea contractului pentru cel mai mare proiect de infrastructură derulat în ultimii ani de o autoritate publică în București
Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





