![ZRP](/banners/zrvp_bigad03.gif)
Dărăban (ACUE): Avem o problemă pe partea de finanţare a Fondului de tranziţie din care se fac plăţile pentru decontare
27 Mai 2024
AGERPRESReprezentanta ACUE a menţionat faptul că proiectul de decontare a preţurilor a fost "greoi şi birocratic".
Avem o problemă în modul în care se asigură sursele financiare la Fondul de tranziţie din care se fac plăţile pentru decontare şi cred că, în acest moment, la cele două ministere, sunt undeva peste trei miliarde de lei de plată, a declarat, luni, directorul executiv a Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE), Dana Dărăban, la cea de-a 6-a ediţie a Forumului Energiei.
"Ştim că, în 2024, se închide partea de procedură de alocare pe ambele sectoare şi gaze naturale şi energie electrică. Ce se întâmplă cu preţul final? Preţul final rămâne plafonat până în martie 2025 pentru clientul casnic şi non-casnic. Acum avem următoarele teme: ce se întâmplă în Q1 din 2025, în sensul în care această Ordonanţă lucrează doar cu scenariul scăderii preţului. Nu există un scenariu 2, în cazul în care preţul creşte. Noi lucrăm doar cu scenariu optimist, că preţul scade. Eu mi-aş dori foarte mult dacă scrie într-o Ordonanţă a Guvernului că preţul scade, să scadă, dar câteodată viaţa ne-a demonstrat contrariul. Deci lucrăm doar cu acest scenariu şi atunci în situaţia în care furnizorul este obligat să păstreze preţul de plafon la preţul final la consumator, este decizia statului, dar atunci trebuie să pună la dispoziţie fondurile necesare. În continuare, avem o problemă în modul în care se asigură sursele financiare la Fondul de tranziţie din care se fac plăţile pentru decontare. Aş vrea să corectez ceva, deşi am mai încercat: nu se decontează furnizorii, se plăteşte o obligaţie pe care statul şi-a făcut-o către clienţi. Statul a promis clienţilor-consumatori din această ţară că le asigură energia la un anumit preţ. A folosit furnizorii ca să-şi îndeplinească acest deziderat şi acum urmează ca statul, totuşi, până la capătul drumului, să dovedească că a fost serios şi că-şi îndeplineşte toate obligaţiile de plată către furnizori, iar ieşirea din schema de plafonare şi partea de de competiţie pe piaţă să asigure un joc corect pentru toţi furnizorii", a susţinut Dărăban.
"Ştim că, în 2024, se închide partea de procedură de alocare pe ambele sectoare şi gaze naturale şi energie electrică. Ce se întâmplă cu preţul final? Preţul final rămâne plafonat până în martie 2025 pentru clientul casnic şi non-casnic. Acum avem următoarele teme: ce se întâmplă în Q1 din 2025, în sensul în care această Ordonanţă lucrează doar cu scenariul scăderii preţului. Nu există un scenariu 2, în cazul în care preţul creşte. Noi lucrăm doar cu scenariu optimist, că preţul scade. Eu mi-aş dori foarte mult dacă scrie într-o Ordonanţă a Guvernului că preţul scade, să scadă, dar câteodată viaţa ne-a demonstrat contrariul. Deci lucrăm doar cu acest scenariu şi atunci în situaţia în care furnizorul este obligat să păstreze preţul de plafon la preţul final la consumator, este decizia statului, dar atunci trebuie să pună la dispoziţie fondurile necesare. În continuare, avem o problemă în modul în care se asigură sursele financiare la Fondul de tranziţie din care se fac plăţile pentru decontare. Aş vrea să corectez ceva, deşi am mai încercat: nu se decontează furnizorii, se plăteşte o obligaţie pe care statul şi-a făcut-o către clienţi. Statul a promis clienţilor-consumatori din această ţară că le asigură energia la un anumit preţ. A folosit furnizorii ca să-şi îndeplinească acest deziderat şi acum urmează ca statul, totuşi, până la capătul drumului, să dovedească că a fost serios şi că-şi îndeplineşte toate obligaţiile de plată către furnizori, iar ieşirea din schema de plafonare şi partea de de competiţie pe piaţă să asigure un joc corect pentru toţi furnizorii", a susţinut Dărăban.
Reprezentanta ACUE a menţionat faptul că proiectul de decontare a preţurilor a fost "greoi şi birocratic".
"Cred că, în acest moment, la cele două ministere, cumulat, sunt undeva peste trei miliarde (de lei de plată, n.r.), dar ar fi interesant să vă uitaţi şi pe structură, ca să vedeţi cât de greoi şi birocratic a fost totuşi acest proiect. Uitaţi-vă şi o să vedeţi că, inclusiv astăzi, se decontează 2021-2022. Avem undeva în aşteptare la Ministerul Energiei cam trei milioane, pentru 2023 undeva la 2,2 miliarde, ceea ce ne arată că grosul este în continuare. Facem plăţile pe 2023 şi suntem suntem în iunie 2024 şi mai avem. Parcă erau două milioane şi ceva pentru 2024, ceea ce arată că se decontează puţin pentru acest an, pentru că începe să reflecte preţul de pe angro în preţul final", a spus şefa asociaţiei de profil.
În ceea ce priveşte a cincea perioadă de reglementare a pieţei energiei, ce urmează să demareze în anul 2025, specialista în energie a subliniat că trebuie să asigure strategia de dezvoltare a reţelelor de investiţii în reţele.
"Eu cred că ar trebui să tratăm cu seriozitate (Strategia Energetică Naţională, n.r.), să ne uităm pe acest document şi să dăm să asigurăm un punct de vedere din partea tuturor părţilor interesate. Această strategie trebuie să se regăsească nişte planuri de acţiune pentru că altfel va fi un document care va rămâne acolo. Dacă noi nu ducem aceste strategii în planuri de acţiune, vom sfârşi şi la anul, şi peste doi ani spunând că România va fi un hub energetic. Aşa, cum va fi ? De 10 ani, în România "va fi un hub energetic". Nu ai cum să duci aceste deziderate la îndeplinire dacă nu faci toate lucrurile pe care le presupune. Un hub energetic presupune infrastructură şi tranzacţii, o activitate de trading în primul rând extraordinar de bogată. Trebuie să se vândă foarte mult ca să fii hub energetic. Noi am avut o problemă cu activitatea de trading anul trecut, nespunând că poate anumite zone nu au fost de corectat, dar noi ne aventurăm, tăiem, scoatem afară, mai băgăm înapoi în cameră, tot aşa. Tot timpul, dintr-o extremă în alta. Mă aştept ca perioada de reglementare a 5-a să reprezinte într-adevăr un cadru care să asigure strategia de dezvoltare a reţelelor de investiţii în reţele, pentru că va fi piatra de temelie pentru 2030. Fără o situaţie bună în 2030, România mai pierde o şansă", a afirmat Dărăban.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 485 / 9195 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
![](/banners/musatad01.gif)
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Cei mai buni avocaţi în domeniul mărcilor, remarcați de WTR 1000, ediția 2025 | Baciu Partners, Răzvan Dincă & Asociaţii și Ratza & Ratza sunt lideri pe segmentele analizate, o bună expunere pentru TZA, Mușat, Schoenherr, ZRVP și NNDKP. Cum arată elita profesioniștilor din domeniu și ce spun clienții despre aceștia
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
Filip & Company asistă eMAG şi HeyBlu în achiziția a 100% din acțiunile Orange Money IFN SA. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
O nouă echipă de coordonare la Filip & Company | Cristina Filip și Alexandru Bîrsan, co-Managing Partners, au un mandat de 4 ani. Mai mulți parteneri devin manageri sau co-manageri ai departamentelor firmei
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Intervenția instanței în arbitraj (Powered by ZRVP)
Mușat & Asociații promovează șapte avocați în ariile fuziuni și achiziții, litigii și arbitraj, drept bancar și financiar, piețe de capital și achiziții publice
RTPR, alături de Integral Capital Group la investiția în Embryos. Echipa de proiect, coordonată de Costin Tărăcilă (Managing Partner) și Marina Fechetă-Giurgică (Senior Associate)
CMS asistă grupul M Core cu privire la achiziția portofoliului de centre comerciale (Strip Malls) din România de la MAS Plc. Roxana Frățilă (partener) și Mircea Moraru (senior counsel), au coordonat avocații care au acoperit aspectele tranzacționale, iar Ana Radnev (partner) și Alina Tihan (senior counsel) au condus echipa de drept bancar
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...