Ce litigii trebuie raportate de către societățile listate?
21 Martie 2023 Adrian Cristea (senior associate), Eduard Morariu (associate) - Filip & Company
Acest articol prezintă principalele reguli ce trebuie avute în vedere într-o astfel de situație și în ce condiții poate fi amânată raportarea. Cu toate acestea, analiza trebuie făcută de la caz la caz, în funcție de circumstanțele concrete ale litigiului și ținând cont inclusiv de ghidurile ESMA (Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe) și ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiară din România).
| |
Acest articol prezintă principalele reguli ce trebuie avute în vedere într-o astfel de situație și în ce condiții poate fi amânată raportarea. Cu toate acestea, analiza trebuie făcută de la caz la caz, în funcție de circumstanțele concrete ale litigiului și ținând cont inclusiv de ghidurile ESMA (Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe) și ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiară din România).
1. Ce litigii trebuie raportate?
În esență, trebuie raportate litigiile în care este implicat emitentul, cu condiția ca respectiva informație să intre în categoria informațiilor privilegiate1. Conceptul de informație privilegiată este descris de art. 7 din Regulamentul (UE) nr. 596/20142.
Cu privire la emitenți, informațiile privilegiate reprezintă acele informații care îndeplinesc următoarele condiții cumulative:
· au un caracter precis;
· nu au fost făcute publice;
· se referă în mod direct sau indirect la unul sau mai mulți emitenți sau la unul sau mai multe instrumente financiare; și
· în cazul în care ar fi făcute publice, ar putea influența semnificativ prețul instrumentelor financiare în cauză sau al instrumentelor financiare derivate conexe.
Art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014 descrie ce tip de informații poti fi considerate ca având caracter precis.
Art. 7 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014 descrie conceptul de „informații care, în cazul în care ar fi făcute publice, ar putea influența semnificativ prețul instrumentelor financiare”. Sfera acestei noțiuni cuprinde acele informații pe care un investitor rezonabil este probabil că le va utiliza în fundamentarea deciziilor sale de investiții.
2. În ce formă și când trebuie făcută raportarea?
Conținutul publicării trebuie să facă referire toate elementele relevante cu privire la litigiul respectiv, în conformitate cu Anexa nr. 12 de la Regulamentul ASF nr. 5/2018.
Raportarea se face prin publicarea informației pe site-ul de internet al emitentului, care are obligația să mențină informația pentru cel puțin 5 ani, în conformitate cu art. 17 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014. Regulamentele aplicabile pieței pe care se tranzacţionează valorile mobiliare emise pot impune publicarea raportului și pe site-ul oficial al respectivei piețe (e.g. BVB).
Raportarea se realizează de îndată ce este posibil, dar fără a depăşi 24 de ore de la producerea evenimentului sau de la data luării la cunoştinţă de către emitent cu privire la litigiu. Condițiile amânării raportării vor fi analizate, pe scurt, mai jos.
3. Care sunt condițiile pentru ca raportarea litigiului să fie amânată?
Un emitent poate amâna pe propria răspundere publicarea informațiilor privilegiate numai dacă sunt îndeplinite toate condiții de mai jos3:
· publicarea imediată ar putea prejudicia interesele legitime ale emitentului;
· amânarea publicării nu este susceptibilă să inducă în eroare publicul;
· emitentul poate asigura confidențialitatea informațiilor respective.
Cu privire la asigurarea confidențialității informațiilor, trebuie avut în vedere că în România, o serie de informații cu privire la litigii sunt publicate pe portalul oficial al instanțelor judecătorești. De asemenea, după redactarea hotărârilor judecătorești, acestea pot fi identificate după număr și dată (în format confidențializat) în anumite baze de date de jurisprudență. În aceste condiții, confidențialitatea informațiilor nu ar putea fi asigurată de către emitent odată ce instanța redactează hotărârea (iar aceasta este încărcată în baza de date de jurisprudență).
Totuși, având în vedere că informația oferită de portalul oficial al instanțelor judecătorești este destul de limitată (sunt incluse, în principal, date cu privire la părți și la obiectului litigiului), societatea poate analiza îndeplinirea condițiilor referitoare la amânarea raportării, deoarece există posibilitatea ca, în concret, datele limitate apărute pe portal să nu afecteze caracterul confidențial al informațiilor referitoare la litigiul respectiv.
Cu privire la amânarea raportării, trebuie reținut că există reguli speciale referitoare la IMM-uri și la necesitatea informării autorității competente (în România, ASF).
ESMA a emis în anul 2022 un ghid actualizat referitor la amânarea publicării informațiilor privilegiate și interacțiunile care fac obiectul supravegherii prudențiale (https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/library/esma70-156-4966_mar_gls-delay_in_the_disclosure_of_inside_information_ro.pdf). Respectivul ghid a fost transpus prin Norma ASF nr. 23/2022 și detaliază: (i) ce înseamnă interesele legitime ale emitentului, precum și (ii) care sunt situațiile în care amânarea publicării informațiilor privilegiate este de natură să inducă publicul în eroare.
4. Concluzii
Posibilitatea de interpretare a unor noțiuni precum „informație cu caracter precis” sau „influențarea semnificativă a prețurilor instrumentelor financiare” va da naștere întotdeauna la dezbateri cu privire la îndeplinirea condițiilor raportării unui litigiu în care este implicat un emitent. De aceea, analiza trebuie făcută de la caz la caz, în funcție de circumstanțele concrete ale litigiului și ținând cont de unul din scopurile legislației în materie: de a asigura integritatea piețelor financiare în Uniunea Europeană și de a consolida protecția și încrederea investitorilor în aceste piețe.
[1] Art. 234 din Regulamentul ASF nr. 5/2018 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă
[2] Regulamentul (UE) NR. 596/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind abuzul de piață (regulamentul privind abuzul de piață) și de abrogare a Directivei 2003/6/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivelor 2003/124/CE, 2003/125/CE și 2004/72/CE ale Comisiei;
[3] Art. 17 alin. (4) din Regulamentul (UE) NR. 596/2014.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 3399 / 10284 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
RTPR, desemnată „Consultantul Juridic al Anului” la Gala ROPEA Awards 2025
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





