ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cum se face selecția avocaților interni care vor să se alăture echipei de Legal de la ING Bank, unul dintre cei mai prețuiți angajatori din România | Ce trebuie să demonstreze candidații și cum sunt sprijiniți mai apoi să ajungă profesioniști de top. Oana Frățilă, Manager Legal Department, Litigation & General Corporate Affairs: Încercăm să construim o echipă corect echilibrată, formată din oameni bine pregătiți și cu capacitatea de a acționa cât mai mult autonom

25 Noiembrie 2022   |   Ștefania Enache

În prezent, echipa Legal a ING are 24 de oameni.

Oana Frătilă, Manager Legal Department, Litigation & General Corporate Affairs - ING

 
 
În ultimul an, departamentele juridice ale marilor companii și-au lărgit și ele echipele, cele mai multe campanii de recrutare continuând și în această toamnă.Datorită numărului mare de proiecte avute în lucru, firmele simt nevoia să atragă noi specialiști. ING Bank, una dintre cele mai cunoscute instituții financiare de pe piața din România, a avut în ultimele 12 luni mai multe oferte deschise în cadrul echipei juridice.S-au făcut recrutări, iar în prezent sunt disponibile două poziții, pentru juriști interni, una în zona de Litigation și una în zona de consultanță de business pentru segmentul de Corporate Banking.

În topurile care vorbesc despre cei mai râvniți angajatori din România, ING ocupă în mod frecvent locuri fruntașe. Instituția financiară oferă posibilități bune de carieră, iar cei care doresc să se dezvolte profesional optează pentru joburile deschise de această companie.


Departamentul juridic al ING Bank este cunoscut printre avocații care vor să activeze în zona de in house ca fiind un loc în care orice profesionist poate crește și se poate dezvolta. „În prezent, echipa Legal a ING are 24 de oameni. Care ar fi dimensiunea ideală a echipei? „The more the merrier”. Lăsând însă gluma la o parte, ce încercăm noi să construim este nu neapărat o echipă numeroasă, ci mai degrabă, o echipă corect echilibrată, formată din oameni bine pregătiți și cu capacitatea de a acționa cât mai mult autonom”, punctează Oana Frățilă, Manager Legal Department, Litigation & General Corporate Affairs – ING.

Atunci când face selecția candidaților, ING are câteva principii după care se ghidează. Oana Frățilă subliniază faptul că își dorește, în primul rând, să aibă în echipa sa niște coechipieri, oameni extrem de etici, curioși, cu o foarte bună capacitate de sinteză și viteză de reacție și, bineînțeles, cu o bază teoretică solidă. „Credem că profesionalismul în domeniul juridic și în mediul de business corporatist înseamnă deschiderea și capacitatea de a folosi cunoștințe juridice temeinic însușite într-un mod cât mai creativ, îndreptat către găsirea de soluții și adaptat timpurilor pe care le trăim. Avem norocul - dar aș spune că este și meritul (atât  al managementului, cât și al nostru și al colegilor noștri, care, împreună, punem umărul la treabă) ca brandul ING să se bucure de o foarte bună reputație pe piață atât din perspectiva condițiilor pe care le oferă ca angajator, cât și a filosofiei de a face business, pe care, dacă ar fi să o definesc în câteva cuvinte, ar fi: inovație, pionerat, etică, grijă pentru client și angajat”, subliniază avocatul intern al instituției.




Orice coechipier nou are un mentor

Întregul proces de recrutare este coordonat de departamentul de HR din cadrul firmei, care apelează la metodele deja consacrate, ale anunțurilor postate pe Linkedin, pe website-ul bancii, dar și intern, pe intranetul instituției. În anumite situații, se lucrează și cu agenții de recrutare.

„Bineînțeles, la acestea se adaugă recomandările pe care fiecare dintre noi le putem primi de la cunoscuți sau colegi”, nuanțează Oana Frățilă.

ING nu vede procesul de recrutare ca fiind o cursă cu obstacole, ci ca pe o întâlnire pe care angajatorul o dorește cât mai plăcută și relaxată, în care, prin dialog, încercă să înțeleagă expunerea și expertiza candidatului, profilul acestuia din punct de vedere al riscului, capacității de adaptare și asumare, așteptările pe care cele două părți le au unele de la altele și, de ce nu, chimia dintre ele.

Odată ce a fost selectat, orice coechipier nou are un mentor/coach, care poate fi managerul direct sau un membru senior. În plus, se bucură de suportul întregii echipe. „Apoi, pentru ca orice organizație are specificul său, procese, proceduri și cutume proprii, considerăm nu doar utilă, ci necesară parcurgerea unui proces de induction, care înseamnă întâlniri și/sau mini-traininguri atât cu colegi din cadrul Legal, cât și cu colegi din business/operațiuni (principalii clienți interni), care să ajute noul venit să cunoască și să se adapteze în organizație. Nu credem că este ceva ce se poate epuiza în două-trei întâlniri, ci este un proces continuu, care poate dura chiar câteva luni, mai cu seamă în organizații complexe cum este ING. În ceea ce privește procesul de evaluare, în ING există regula oferirii de feed-back „la cald”, nu doar la momentele cheie ale evaluărilor de la sfârșitul perioadei de probă sau evaluărilor semestriale. La momentul evaluărilor formale, mai degrabă se consolidează feed-back-ul oferit constant de-a lungul colaborării. În cazul noilor veniți, acest lucru se traduce prin întâlniri recurente cu managerul direct, dar și discuții ad-hoc, precum și culegerea de feed-back de la colegi și de la clienții interni”, explică Oana Frățilă.

Chiar dacă echipa ING include colegi din toate colțurile lumii, până acum, în cadrul departamentului Legal recrutarea s-a făcut doar local. Decizia limitării selecției candidaților la România este motivată de faptul că stăpânirea legislației interne – atât de bogată și dinamică – este una dintre condițiile esențiale pentru desfășurarea activității. „Nu excludem însă în mod absolut colaborări externe, în principal acolo unde domeniul permite mai ușor acest lucru, și un exemplu care îmi vine în minte ar fi domeniul protecției datelor cu caracter personal, unde componenta europeană este extrem de relevantă”, adaugă reprezentantul băncii.

În ceea ce privește experiența candidaților selectați, ING nu are o regulă pre-definită. Astfel că, în functie de context, componența echipei și nevoia de business de la acel moment al recrutării, instituția financiară poate avea nevoie și poate căuta avocați/juriști seniori – cu experiență relevantă în domeniul juridic și, uneori și în banking – sau, dimpotrivă, poate căuta tineri entuziaști, cu o pregătire teoretică solidă, deschiși să descopere tainele unei cariere juridice în banking, fără ca promovarea examenului de Barou să fie o condiție obligatorie.



O
piniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.



Avantajele activității din zona de inhouse


Avocatura este o industrie dificilă, iar sectorul de business este și mai complicat, comparativ cu restul domeniilor. Nu puține sunt cazurile în care profesioniști cu cariere solide în diferite firme de avocatură aleg să facă o schimbare în viața lor și optează pentru o echipă din cadrul unui departament juridic al unei companii.

Atunci când au loc astfel de schimbări, candidații-avocați invocă de cele mai multe ori faptul că au luat o astfel de decizie deoarece își doresc stabilitate, dezvoltare profesională, posibilitatea de a vedea lucrurile și din partea cealaltă a baricadei, dar și un mediu de lucru mai liniștit. „Din experiența de până acum și feed-back-urile primite pot confirma că schimbarea aceasta a fost întotdeauna una extrem de valoroasă. Schimbarea perspectivei, munca directă cu clientul, ca parte a acesteia, contactul direct cu procesele de business, cu „laboratorul” nașterii produselor, challange-ul primit în mod direct din partea clienților interni (fie că sunt din zona de sales, produse, operațiuni sau risc) ajută extraordinar de mult la dezvoltarea profesională, la șlefuirea modului de gândire și de adaptare a modului de acordare a opiniilor juridice. În ceea ce privește mediul liniștit, tot ce pot spune este că mediul in house vine cu provocările sale specifice, cu multă muncă și cu mult challange”, este de părere Oana Frățilă.

Expertul ING consideră că munca în segmentul ”in-house lawyers” oferă multe avantaje. „Cel mai important beneficiu pe care îl văd este munca din interiorul organizației, din „laborator” cum îi spun eu, care înseamnă contact direct și continuu cu clientul. Acest lucru te ajută să înțelegi și să asimilezi mai ușor chestiuni tehnice, operaționale, de business pur, ceea ce în final te dezvoltă profesional și reprezintă niște parghii care te ajută extraordinar în activitate. Îndrăznesc să spun că munca in house te ajută să îți formezi capacitatea de a veni cu soluții mai puțin teoretice și ceva mai pragmatice, de a trece întotdeauna, nu doar printr-un proces de enunțare a riscurilor, ci și de evaluare a acestora din perspectiva impactului și a probabilității și de a identifica poate mai ușor soluțiile care sunt fezabile și potrivite pentru business”, argumentează avocatul intern al băncii.

Un profesionist care face pasul din avocatură spre mediul in house are nevoie, în mod clar, de o perioadă de adaptare, care nu se rezuma doar la câteva săptămâni și câteva întâlniri de induction. Ca regulă, perioada de adaptare se întinde pe parcursul câtorva luni, procesul putând fi mai lung sau mai scurt în funcție de profilul fiecăruia, întâlnirile anterioare cu cazuistica bancară din poziția de avocat, dinamica activității, nivelul de curiozitate și capacitatea de adaptare și asimilare.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 24 / 80
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...