Schimbări pentru societățile pe acțiuni din România
06 Decembrie 2024
Veronica Das Alexeev (senior attorney at law), Schoenherr și Asociații SCAModificările intrate în vigoare la 6 decembrie 2024, aduse de Legea 299/2024, reprezintă un pas important în flexibilizarea reglementării societăților, mai ales pentru societățile pe acțiuni. Cu toate acestea, implementarea acestora și armonizarea cu alte reglementări speciale, precum modificările propuse la Legea 24/2017, vor necesita atenție pentru a evita confuzii și dificultăți practice.
Din 6 decembrie 2024, intră în vigoare o serie de modificări la Legea Societăților 31/1990. Acestea vizează, în principal, flexibilizarea organizării și desfășurării adunărilor generale, precum și eliminarea unor formalități excesive legate de actele constitutive pentru toate formele de societăți.
Cele mai importante modificări aplicabile societăților pe acțiuni includ:
1. Delegarea atribuțiilor privind sediile secundare. Atribuția de înființare sau desființare a sediilor secundare poate fi delegată consiliului de administrație sau directoratului prin hotărâre a adunării generale, chiar dacă această atribuție nu este prevăzută explicit în actul constitutiv în sarcina acestor organe de conducere.
2. Participarea la adunări pin mijloace de comunicare la distanță. Acționarii au dreptul de a participa la adunările generale prin mijloace de comunicare la distanță, dacă această opțiune este prevăzută în actul constitutiv sau aprobată prin hotărârea adunării generale extraordinare. Mijloacele utilizate trebuie să asigure:
· identificarea participanților;
· participarea efectivă la deliberări, inclusiv posibilitatea de a se adresa adunării;
· retransmiterea continuă a discuțiilor;
· exprimarea votului.
Exercitarea votului prin corespondență este, de asemenea, permisă în mod expres.
3. Modificarea convocatorului. Consiliul de administrație, respectiv directoratul, poate modifica convocatorul adunării generale a acționarilor în termen de 15 zile de la publicare, cu condiția ca acesta să fie republicat cu 10 zile înainte de data adunării generale. Această modificare trebuie să respecte aceleași formalități ca cele aplicabile completării ordinii de zi la cererea acționarilor.
Impactul practic al modificărilor privind convocarea adunării generale a acționarilor
Anterior, modificarea convocatorului din inițiativa consiliului de administrație sau a directoratului nu era posibilă, organul emitent fiind nevoit să recurgă la proceduri complexe precum:
· solicitarea acționarilor cu o deținere mai mare de 5% din capitalul social să depună o cerere de completare a ordinii de zi; sau
· convocarea unei noi adunări generale.
Aceste soluții implicau costuri suplimentare și, uneori, chiar amânări ale unor decizii sau pierderea unor oportunități de afaceri.
Nu putem însă să nu remarcăm faptul că, deși pentru societățile pe acțiuni, în general, modificarea convocatorului a devenit posibilă fără alte constrângeri decât cele referitoare la respectarea termenelor și formalități de publicare, pentru societățile ale căror acțiuni sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, această facilitate ar putea fi restricționată în mod semnificativ.
Astfel, potrivit unui proiect de lege (disponibil la https://www.senat.ro/legis/PDF/2024/24L495FS.PDF?nocache=true) pentru modificarea și completarea Legii 24/2017 care se află, în prezent, în dezbatere la Camera Deputaților, consiliul de administrație/ directoratul va avea dreptul să completeze ordinea de zi (atribuție mai restrânsă decât cea de modificare permisă de Legea nr. 31/1990) doar în cazul în care „necesitatea completării a rezultat din acte sau fapte intervenite ulterior publicării convocatorului‟.
Anticipăm dificultăți de aplicare a prevederilor din legea specială, dacă acestea sunt adoptate în forma curentă a proiectului legislativ. Din formularea curentă, se poate ajunge la interpretarea potrivit căreia organul emitent al convocatorului poate să modifice conținutul acestuia (inclusiv ordinea de zi) fără alte restricții decât cele referitoare la termene și formalități de publicare; doar în cazul în care modificarea reprezintă completarea ordinii de zi ar trebui îndeplinită condiția ca necesitatea completării să rezulte din acte sau fapte intervenite după publicarea convocatorului. O altă interpretare ar fi aceea că, în cazul societăților ale căror acțiuni sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, modificarea convocatorului se poate face doar prin completarea ordinii de zi și doar în condițiile prevăzute în Legea 24/2017.
Concluzie
Modificările intrate în vigoare la 6 decembrie 2024, aduse de Legea 299/2024, reprezintă un pas important în flexibilizarea reglementării societăților, mai ales pentru societățile pe acțiuni. Cu toate acestea, implementarea acestora și armonizarea cu alte reglementări speciale, precum modificările propuse la Legea 24/2017, vor necesita atenție pentru a evita confuzii și dificultăți practice.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 21 / 9092 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...